Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dyr slutnota för vägbygge

I projektets tidigare dagar, år 2004, beräknades kommunens kostnad för utbyggnaden av Söderleden bli ca 70 milj kr.
Nu har slutredovisningen kommit, och med den slutnotan: 122 milj kr för kommunen!

Foto:

NORRKÖPING2010-08-16 03:00

Det här vägprojektet blev alltså avsevärt dyrare än vad man först gick ut med. För kommunen 52 miljoner dyrare, det vill säga hela 74 procent.

Till detta finns en huvudanledning, samt ett antal mindre förklaringar.

Huvudanledningen är spårvägsbron från Ljura över till Hageby. Från början hade man tänkt sig den betydligt billigare lösningen, att spårvägen skulle gå längs Hagebygatan. Men här ändrades inriktningen under resans gång.

Egen kostnad
Eftersom detta var ett helt och hållet kommunalt åtagande måste kommunen själv stå för hela den kostnaden. Själva bron kostade 13,6 milj kr. Men här måste också Söderleden sänkas ner hela sju meter, vilket kostade 14 milj kr.

Spårvägsbron över Söderleden svarar därmed för närmare 28 av de sammanlagt 52 miljoner, som den kommunala notan fördyrades med.

Men vi tar det nu från början.

Utgångskalkylen var alltså på 140 milj kr - det vill säga 70 miljoner vardera för kommunen och Vägverket, som skulle dela lika på investeringskostnaden.

En klar vink
Men att det här skulle bli dyrare än vad som sagts, det fick man en klar vink om redan vid första etappen - den planskilda korsningen mellan Söderleden och Skarphagsleden.

Den utbyggnaden genomfördes åren 2003/2004, hade kostnadsberäknats till 43 milj kr - men gick lös på nära 47 miljoner. Det innebar då för kommunen två miljoner till, 72 miljoner alltså. Här hänvisades till ökade kostnader för bergsprängning och överbyggnader.

I Folkbladet den 9 september 2004 framgick sedan att kostnadsramen för projektet hade höjts. Nu fanns ca 155 miljoner avdelade för projektet, det vill säga 77,5 miljoner för kommunen.

Men två år senare, i september 2007, hade kostnaden räknats upp ett snäpp till - 166 milj kr, fortfarande att delas jämnt av Vägverket av kommunen. Nu skulle projektet således kosta Norrköpings kommun 83 milj kr.

Ännu mera
Vid det laget hade också tillkommit 34 miljoner, som föll enbart på kommunen vars kostnad för projektet i och med det steg till 117 milj kr.

Den fördyringen berodde då framför allt på spårvägsbron. Men där fanns också 5,1 milj kr extra för ombyggnaden med rondell vid Gamla Övägen.

I juni 2008 hade utbyggnaden av Söderleden i princip genomförts, och trafiken släpptes loss. Då fanns för en gångs skull ingen fördyring, utan kommunens slutnota angavs även nu till 117 milj kr.

Det fanns mera
Men det var alltså inte slut med detta. För nu, när slutredovisningen kommit, visar det sig att slutnotan blev fem miljoner högre ändå: 122 milj kr.

Totala kostnaden för utbyggnaden av Söderleden, Vägverkets andel inräknad, blev 210,4 milj kr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om