Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvägar och rivningar öppnar för nya satsningar

Kommunalrådet Eva Andersson (S) tänker framåt mot nya spårvägssatsningar.  De gamla sorgebarnen till rivningstomter, dem ser hon som resurser.  På båda områdena sker ju nu stora ting i Norrköping.

Kommunalråd Eva Andersson blickar mot framtidens Norrköping(S).

Kommunalråd Eva Andersson blickar mot framtidens Norrköping(S).

Foto: Andreas Skogh

NORRKÖPING2010-07-10 03:00
Ifråga om spårväg är Norrköping sannerligen i tiden. Samtidigt som Stockholm, Malmö, Lund spårvägsplanerar (och Linköping avundas oss vårt spårvägsnät) pågår ju här som bäst en riktigt maffig utbyggnad.Vidare framåt då? Jo, här visar sig spårvägen ha sin givna plats i snart sagt vartenda framtidstänk inom Norrköpings kommun. Och om sådant måste ju då stadsplaneringsnämndens ordförande vara rätt person att vittna. - Vi är verkligen redan en spårvägsstad. När utbyggnaden till Ringdansen är klar kommer 65 procent av kollektivtrafiken i Norrköping att vara spårburen, säger Eva Andersson.- När vi nu arbetar med fördjupad översiktsplan för Ingelsta, lägger vi också ett reservat för spårväg. Och när vi tänker bort mot Vrinnevisjukhuset och Södra Vrinnevi, då finns ju reservatet redan där.- Och när vi tittar på utbyggnaden av Brånnestad, då lägger vi in ett spårvägsreservat med möjlighet att gå över eller under E22. Riktigt långsiktigt har vi också med i bilden förlängningen till Söderköping.Efterlängtade spårvagnar
Kungsgatan då? - många Norrköpingsbor längtar ju efter att få spårvagnarna tillbaka dit. - Kungsgatan är en av de viktigaste delarna för framtida spårväg, men jag vågar inte säga när. Först ska vi bygga färdigt till Ringdansen. Sedan blir frågan var det är samhällsekonomiskt och ekologiskt mest rätt att fortsätta, säger Eva Andersson.Rivningstomterna
Och så rivningstomterna, dessa de många årtiondenas sorgebarn.Det Norrköping, som skribenten själv lärde känna i början av 1970-talet, var en besynnerligt ruffig och splittrad skapelse i jämförelse med det propert småborgerliga Linköping. Alla dessa oskönt avrivna hela kvarter som bara låg där mitt i stan, och så slitet mycket av det kvarblivna var. Att detta var låglönestaden, som textilen nu hade övergivit, var inte att ta miste på.Även om en del röjdes upp och bebyggdes under de följande åren, så blev ju också väldans mycket kvar. Men nu händer det alltså omsider saker. Lyckan växer
I kvarteret Lyckan (där namnet mera syftar på sådant som ängslycka än på någon jublande glädje) byggs det stort åt Transportstyrelsen, och lyftkranens utropstecken pekar mot skyn. Snart lär Lundbergs nog också fortsätta med kvarteret bredvid, Spinnrocken.Men mera är på gång - och måste också till.- I dag har Hyresbostäder mindre än 50 tomma lägenheter, de privata har ingenting. För att inte få bostadsbrist behöver vi 300-400 nya lägenheter om året! säger Eva Andersson.- På gång är 350 lägenheter, hos både Lundbergs och andra, i slänten mellan S:t Persgatan och Kvarngatan. Ståhls planerar för Västgötebacken, området runt Ståhlboms kvarn där. Så vi är nu inne i Industrilandskapets nästa utvecklingssteg. - Till och med tomten bakom Tvål-Jocke vid Gamla torget är ju en tillgång. Idag är det parkering. Men där kan man ju gräva ner bilarna och få en jättefin stadsmiljö.Och kvarteret Järnstången, längst ner på Östra Promenaden, kan något komma att hända där också?- Där har vi ju problem med trafiken och partiklarna... men visst, den tomten är ju också en tillgång med utsikten över inre hamnen.Just de inre hamnområdena kan också, som i en del andra gamla hamnstäder, bli något alldeles extra - om och när den verksamheten flyttas över till Pampushamnen med aviserad vidare utbyggnad på Malmölandet. - Det där kommer vi att börja jobba med under nästa mandatperiod. Det blir väldigt spännande.Nya stadsdelar
Sedan har vi ju också världen bakom Stadium, det som en gång var den levande stadsdelen Saltängen. Kan där tänkas bli bostadsområde igen?- Visst, det ingår också i inre hamnen. När hamnverksamheten förändrats kommer där att kunna bli nya stadsdelar med boende.- Gasverkstomten, som är svårsanerad, kanske kan få bli hamndocka. En Albert Dock i Norrköping...Men med detta avses då, tar vi för givet, ingen som helst imitation av Albert Dock i Liverpool - som Eva Andersson ju råkar ha varit och besett häromveckan. Utan Albert Dock i Norrköping, den kommer självfallet att vara uppkallad efter stadens son Albert Engström. Och ingen annan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om