Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vill rädda kattungarna från kitschen

De är små knyten av rasen helig birma. Vita pälsbollar med klarblå ögon som försiktigt öppnas mot ljuset. Maya Eizin Öijer har med kameran i hand närmat sig sina och maken Bruno K Öijers kattungar. Ambitionen är att återerövra motivet från det stereotypa och trångsynta.

Foto: Kjellberg Anita

norrköping2010-02-06 03:00
I utställningen Förlorade ögonblick som i dag har vernissage på Galleri Kronan vill Maya Eizin Öijer fånga en del av kattens natur - den nyfödda kattungen med sin totala utsatthet. Den är hjärtknipande i sin litenhet, skyddslös och sårbar, till en början blind - först efter någon vecka öppnas ögonen.För att utmana vår fördomsfulla bildsyn har Maya Eizin Öijer medvetet valt att arbeta med motiv som så ofta avfärdas som kitsch eller banala flickrumsaffischer.- Varför är det ett banalt motiv, vem säger det? Det handlar om vad människor gör utav det. Jag försöker återta motivet ur det urvattnade och banala, säger hon.- Kattungar och solnedgångar är värda ett bättre öde. Allt finns i betraktarens öga. Jag ser en stor skillnad mellan det jag gör och kattungar i äggkorgar eller med tomtemössor.- Det hade varit lätt för mig att ge mig själv ett alibi, genom att kombinera bilderna med en dödskalle eller vad som helst för att visa: "Ja, ja, så här vet jag att man inte får göra - det vet jag". Men jag ville att enbart katterna skulle tala till oss.Dödskalle eller ej, vanitastemat (alltså bilden av förgängelse) finns ändå där. Maya Eizin Öijer har varit bosatt i Japan och några bilder bär spår av den japanska företeelsen hana-mi, när människor samlas för att hylla körsbärsträdens korta blomningstid.Även bildsviten i sin helhet och titeln understryker med all tydlighet det flyktiga ögonblicket. Utvecklingens ohejdbara förlopp förvandlar rasande snabbt kattungens sköra tid i livets början till en söt parantes.Maya Eizin Öijer är representerad bland annat på Norrköpings konstmuseum, men har inte tidigare haft någon separatutställning i Norrköping. Hon känd för sina komplexa bildberättelser med romantiska övertoner och många konsthistoriska referenser.Katter har hon och maken Bruno K Öijer haft i hela sitt liv. Hon har inte tidigare använt dem i sin konstnärliga gärning, men till denna utställning har hon tagit tusentals fotografier av dem.- Jag har medvetet tagit bort alla bilder av fantastiska små vampyrkattungar med små vassa tänder. De passade inte in i idén.- De katter som finns med berör vår känsla av ömhet och närhet, som så ofta fattas i vår tid. Jag vill beröra åskådaren med dem. Världen skulle kunna bli bättre om alla kunde använda de känslor vi får när vi ser kattungar - eller andra små djur eller barn, säger hon.Bildserien på Galleri Kronan är en del av en större utställning som tidigare har visats på gallerier i Malmö och Stockholm. Men ett antal grafiska blad är tidigare aldrig visade i utställningssammanhang, bland annat ett stämningsfullt porträtt av Billie Holliday och ett grafiskt blad till en dikt av Bruno K Öijer, "Lans av ljus", om Hank Williams sista tid i livet.Utställningen presenteras i dag av Konstmuseets chef Helena Persson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!