Fors tillbaka i SON
Han kommer från Oslo till Norrköping - för att ta oss till New York. Fredrik Fors, tidigare klarinettist i Norrköpings Symfoniorkester, numera soloklarinettist i Oslofilharmonin återvänder till Norrköping som solist i kvällens konsert "Back to New York".
Klarinettisten Fredrik Fors är tillfälligt tillbaka i Norrköping och utlovar jazzigt sväng på kvällens konsert med Symfoniorkestern. Foto: Robert Svensson
Foto: Robert Svensson
New York är en stad som slagit rot i Fredrik Fors hjärta. Han har varit där flera gånger på turné, men också för att ta klarinettlektioner.- Det är nog min favoritstad. Det är märkligt att man direkt kan känna sig så hemma där. Det är så många kulturer på en och samma plats, kanske är det därför ingen känner sig främmande. Sedan händer det så mycket där, allt finns där.I kväll spelar han Malcolm Arnolds andra klarinettkonsert och Bernsteins jazziga musik för Benny Goodman. - Bägge styckena är egentligen tillägnade Goodman. Bernstein är en klassiker som inte spelas så ofta, det är lite småjazzigt och väldigt svängigt. Arnolds är nog mest känd för filmmusiken till "Bron över floden Kwai" och stycket vi ska spela påminner en del om den. n Vad skulle du själv säga utmärker din spelstil?- Den är utåtriktad, expressiv som man säger. Det är också lite av Oslofilharmonins signatur, att spela ut. Ge allt. Det är därför vi får turnera så mycket.Fredrik Fors är uppväxt i Borlänge, och att han valde att spela klarinett var mest en slump - trots att en av Sveriges mest kände klarinettister, Putte Wickman, fanns i stan.- Vi har spelat mycket ihop. Han spelade jazz, och jag klassiskt emellan när jag var 14-15-åring. Han var någon sorts ikon som alltid fanns där, med skön humor.- När han var i Oslo brukade vi träffas och precis innan han gick bort kom han och lyssnade när jag spelade i Stockholm. När jag såg honom på första raden gick pulsen upp lite extra. Som 19-åring kom Fredrik till Norrköping och SON direkt från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och han beskriver sin tid här som mycket lärorik.- Det är när man kommer ut och jobbar som man lär sig. Under mina två år här sög jag i mig allt och lärde mig så mycket jag kunde från orkestern. De Geerhallen var helt ny och det var en rolig tid, alla var så entusiastiska och sättet att spela förändrades mycket eftersom akustiken var en annan än i Hörsalen.n Hur är det att leva med musiken som yrke?- Man är väldigt privilegierad, men det kan vara väldigt intensivt. Ibland arbetar man dygnet runt, ibland är man ledig en vecka. Det är oregelbundet. Nu är det väldigt hektiskt. Hela sommaren har jag rest runt. Jag spelade på BBC Proms i London, en symfoni av Sibelius, i London Albert Hall. 4000 i publiken och lilla jag.Det måste vara krävande.- Ja, man måste vara i toppform, inte bara kunna stycket. Det kräver kontinuitet och muskler i form.Efter Norrköping fortsätter Fredrik Fors till USA, dit han bjudits in som gästprofessor för att undervisa klarinettister på University of Minnesota. Han ska också arbeta vidare med en skiva i ett duoprojekt med den kände norske pianisten Sveinung Bjelland. Skivan släpps före jul på det franska skivbolaget Harmonia mundi, känt för sin ambitiösa ljudåtergivning.