Happy Now är en uppdaterad tolkning av August Strindbergs Himmelrikets nycklar som hade urpremiär i Tyskland 1927.
– Jag har satt upp Himmelrikets nycklar tidigare och älskar den, men få spelar pjäsen. Den är rättså knepig, berättar Frida Nyström, regissör på Kvartersteatern.
Kvartersteaterns husdramatiker Anna Nygren medverkade i nämnda föreställning och var sugen på att göra en helt ny version av Strindbergs pessimistiska sagospel. Grundfrågan är densamma: "Vad är lycka?". Och dessutom har hon utgått ifrån pjässtrukturen, vandringsdramat, där en person reser runt till olika platser för att söka efter något.
I handlingens nav står en namnlös kvinna, som har hamnat i en livskris efter att ha blivit lämnad av sin partner. När hon börjar fundera över om det är värt att leva får hon ett märkligt erbjudande om en lycko-app.
– Den här appen dyker in och tar över hela hennes liv. Hon lämnar över sig själv helt till den, berättar regissören Frida Nyström.
– Det är en svart pjäs som är ganska samhällskritisk, men också underhållande och lite hysterisk, fortsätter hon.
Emma Friberg spelar huvudpersonen.
– Det är en i grunden ganska osäker individ som söker efter fasta punkter i tillvaron, men tappar fotfästet hela tiden. I slutet hittar hon någon form av kärna, något som gör henne lycklig. Men jag vill inte säga mer, för då spoilrar jag, säger Emma Friberg om sin roll.
Appen försöker på alla möjliga sätt att göra henne lycklig. Den tar henne ut i skogen, försöker lära henne att vara tacksam. Sedan får hon göra karriär, bränna ut sig och gå på yoga. Testa inredning och allehanda dieter. Ingenting fungerar – och då vänder sig appen mot henne.
– Det är som att hon blir en börda och inte passar i samhället, säger skådespelaren Anna-Maria Rylander.
Happy Now är en stor produktion, som samlar 14 av Kvartersteaterns allra mest avancerade skådespelare.
– Jag har handplockat dem till projektet för att vi ska kunna håller en så hög nivå som möjligt. De är fantastiska. Otroligt duktiga, berömmer Frida Nyström.
Dansarna började repetera i september och resten av ensemblen drog igång i november, men de första träffarna hölls redan augusti.
– Så vi har levt med manuset ganska länge, konstaterar Frida Nyström.
Skulle August Strindberg ha känt igen pjäsen?
– Jag tror att han skulle ha gillat samhällskritiken, säger Frida Nyström.
– Grundtanken kan han nog känna igen, säger Anna-Maria Rylander. Det är en sorts översättning som kanske bidrar till att göra Strindberg mer tillgänglig idag. App-inslaget känns väldigt nutida. Mer och mer är styrs genom det elektroniska, men när det brister – då faller allt.