Offer bärande tema i nyskriven pjäs

Offer är det övergripande temat i Kvartersteaterns uppsättning ”Jag lägger ditt liv i mina händer” – en historia som tar avstamp i grekisk mytologi.

Patrik Ahlén i rollen som kung Agamemnon. Foto: David Söderström

Patrik Ahlén i rollen som kung Agamemnon. Foto: David Söderström

Foto:

Teater2016-03-21 09:00

Sagokungen Agamemnon offrade sin dotter Ifigenia för att vinna kriget mot Troja. Den grekiska myten är grunden för föreställningen som i dag har urpremiär i Hedvigs kyrka. Det är första gången Kvartersteatern samarbetar med kyrkan. En av teaterns medlemmar, Per-Olof Engström, diakon i St Olofs församling, blev en sammanbindande länk.

– Det fanns en vilja att få in mer kultur i kyrkan och bygga broar, berättar Frida Nyström, regissör och verksamhetsledare på Kvartersteatern.

Redan för två år sedan började de diskutera att göra något kring offer-temat i påsktid.

– Offer är ett stort begrepp, som många tyckt känns lite gammeldags. Men vi har insett att offer finns överallt i vardagen, säger Frida Nyström.

– Det handlar om konsekvenser av olika handlingar och prioriteringar. Vi ser flyktingar som inte får stanna och miljöförstöring som effekt av vårt sätt att leva.

Hon berättar att det varit spännande för teatern att dyka i temat, men också att få inta ett nytt rum i Hedvigs kyrka.

– Det är väldigt olika scenrum. Kyrkan är stor och vår scen är en liten och intim blackbox. Vi tycker det är roligt att nå ut till en ny publik.

Pjäsen ”Jag lägger ditt liv i mina händer” är inspirerad av det antika grekiska dramats form. Den grekiska mytologin myllrar av berättelser med misstag, triumfer och minst sagt ofullkomliga figurer. Fältherren Agamemnon beskrivs visserligen som tapper, men också övermodig och fåfäng.

– Det är lätt att se honom som en skitstövel, men han offrar sin dotter för sitt folks skull. Allt är inte svart eller vitt, säger Frida Nyström.

Pjäsen, skriven för Kvartersteatern av husdramatikern Anna Nygren, vandrar obehindrat i tid och rum – mellan rättegångssalar, livbåtar på Medelhavet, miljöförstöring och svält.

– Det är en otroligt vacker och stark text som i princip är en enda lång dikt. Anna är bra på att skriva olika texter, men det är nog i lyriken hon skiner allra starkast. Vi har verkligen känt att vi velat förvalta den på bästa sätt.

– Samtidigt har det varit något av en utmaning för ensemblen att jobba med texten, som ligger så långt bort från en naturalistisk pjäs.

På scenen medverkar tio skådespelare – och Frida Nyström berättar att det har varit en fröjd att jobba med dem som regissör.

– De är drivna, kreativa, nyfikna och har mycket idéer. Det har gjort att allt blivit väldigt lustfullt och kul.

Totalt ges nio föreställningar till och med 10 april, tre i Hedvigs kyrka och sex på Kvartersteaterns hemmascen Tredje Kammaren i kvarteret Hallarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!