Det är Volante AB, ett forskningsbaserat kunskapsföretag, som analyserat digitalt festivalengagemang i sociala medier bland svenska sommarfestivaler under 2015.I mätningen hamnar Bråvalla festival etta, efterföljd av Sweden Rock Festival och Skankaloss.
Några av siffrorna:
Totalt uppmättes 37 186 publika inlägg som omnämnde Bråvalla Festival i sociala medier (Twitter, Instagram, Youtube, Facebook, bloggar och forum).
Under sjudagars-perioden före festivalen uppmättes 6 480 publika inlägg, under festivaldagarna uppmättes 20 695 publika inlägg och under sjudagarsperioden efter festivalen uppmättes 10 011 publika inlägg.
I snitt skrevs 0,73 publika inlägg per besökare kring Bråvalla Festival i sociala medier.
– Bråvalla Festival har varit framgångsrik i att skapa digitalt festivalengagemang bland de festivaler som studerats. Samtidigt tycks festivalen inte ha skapat lika stort engagemang kring sin värdkommun i jämförelse med andra festivaler, säger Christofer Laurell, ekonomie doktor och forskare vid Stockholms universitet.