Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bortglömt kärleksdrama

Alfhild Agrells bortglömda succé "Ensam" är vårens kostymdrama på Östgötateatern.

Foto: Matz Glimhed

Teater2016-04-13 09:00

När Alfhild Agrells kärleksdrama "Ensam" hade urpremiär 1886 blev det en succé.

– Hennes dramatik spelades flitigt i Sverige men också ute i Europa. Men plötsligt försvann hon från scenerna några år efter premiären. Det är märkligt att hon inte har blivit spelad mer. Men hon blev kraftigt motarbetad, säger regissören Martin Rosengardten.

Alfhild Agrell anklagades bland annat för att vara både manshatare och imitatör.

"Ensam" är en för sin tid kontroversiell berättelse om Thora, en ogift mor, som genom sin självständighet utmanar bilden av den goda modern.

Dottern Yngva har tigit om sitt faderlösa ursprung, men när hon blir förälskad i löjtnant Allan Eksköld måste sanningen om hennes bakgrund fram. Allt ställs på sin spets även för Thora, som i detta invecklade relationsdrama tvingas välja mellan dotterns lycka och sin egen övertygelse.

– När man sätter in pjäsen i sin tid framstår Alfhild Agrell som en mycket radikal dramatiker. Pjäsen är skriven långt före kvinnlig rösträtt och här ser vi hårda kängor till andra i debatten, som Strindberg, säger Martin Rosengardten.

130 år har gått sedan urpremiären, och trots att situationen för kvinnor har förändrats mycket anser att Martin Rosengardten att "Ensam" har en aktualitet än idag.

– Sättet hon berör ämnena skuld och skam kan man känna igen sig i, säger han.

– Vi anser idag att man ska få skaffa barn som ensamstående, men frågan är om inte samhället dömer ändå.

Ett exempel på detta är förskole-formulär med rader för "pappa" och "mamma", fast familjen kan se annorlunda ut, menar han. Ett annat att ny lagstiftning kring insemination för ensamstående kvinnor som inte fungerar i praktiken.

Martin Rosengardten är regissör och skådespelare, utbildad vid Dramatiska Institutets regilinje och Teaterhögskolan i Malmö. Han har bland annat varit verksam vid Dramaten, Stockholms stadsteater och Radioteatern. 2009 regisserade han ung scen/öst-föreställningen "Johan Palm besöker ung scen/öst", men Stora teaterns scen är ny för honom. Han kastades in i arbetet när repetitionerna precis dragit igång och regissören Torbjörn Astner drabbades av sjukdom.

– Jag blev bara inkastad i det här, men har blivit väldigt väl mottagen. Det är en pjäs som kräver att man jobbar väldigt praktiskt. Vi har verkligen fått göra analysen på golvet. Precis som med Ibsen krävs ibland ett detektivarbete för att förstå vad vissa formuleringar i texten syftar på.

Östgötateatern satte 2007-2008 upp Alfhild Agrells genombrottspjäs Räddad, inom ramen för Spets-projektet som genomfördes tillsammans med Riksteatern. Även "Ensam" är en samproduktion med Riksteatern och efter spelperioden i länet väntar en riksomfattande turné.

Fakta Ensam på Östgötateatern

Alfhild Agrell

Född 1849 och uppväxt i Härnösand, som dotter till en konditor. Debuterade som dramatiker med äktenskapskomedin Hvarför år 1881. Men hon är mest känd för sin debattinriktade dramatik och pjäser som Räddad, Dömd, Ensam, och Ingrid, där hon inte tvekade att ifrågasätta maktstrukturer och samhällsordningens dubbelmoral. Under 1880-talet var hennes dramatik mer spelad än Strindbergs.

Källa: Dramawebben samt Östgötateatern

Premiär: Lördagen den 16 april

Regi: Martin Rosengardten

I rollerna: Marika Strand, Caroline Harrysson, Peter Sundberg, Peter Jansson, Per Burell och Kerstin Eriksson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!