Centerpartiet agerar nÀr vi ser att Sverige stÄr still

Var femte pendeltĂ„g hos Östgötatrafiken var försenat i början av Ă„ret. Orsakerna var infrastrukturproblem och bristande underhĂ„ll av jĂ€rnvĂ€gen.

Jenny Elander Ek (C) skriver om "försenade pendeltÄg" och andra stora infrastrukturproblem tillsammans med partivÀnnen Julie Tran.

Jenny Elander Ek (C) skriver om "försenade pendeltÄg" och andra stora infrastrukturproblem tillsammans med partivÀnnen Julie Tran.

Foto: Patrik Selsfors

Debatt2024-04-27 09:52
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det hĂ€r vill Centerpartiet Ă€ndra pĂ„. Vi föreslĂ„r dĂ€rför ett Sverigelyft för att fĂ„ till en fungerande infrastruktur i hela landet: satsningar pĂ„ underhĂ„ll av vĂ€gar, att arbetet med stambanor Ă„terupptas, nödvĂ€ndiga spĂ„r för Sveriges industri – och att regeringen omedelbart tillsĂ€tter en infrastrukturberedning.

Trafikverkets nya inriktningsunderlag för perioden 2026–2037 visar att det behövs ytterligare 150 miljarder kronor till vĂ€g- och jĂ€rnvĂ€gssatsningar. Annars rĂ€cker inte ens pengarna till nödvĂ€ndigt underhĂ„ll och redan beslutade investeringar, sĂ„som OstlĂ€nken. Eftersatt underhĂ„ll gör att Sverige stĂ„r stilla i utvecklingen – istĂ€llet för att i full fart köra framĂ„t. 

Bara för i Ă„r rĂ€knar Trafikverket med att förseningarna i tĂ„gtrafiken innebĂ€r en samhĂ€llsekonomisk kostnad pĂ„ 3,6 miljarder kronor. 70 procent av Sveriges Ă„kerier anser att trasiga vĂ€gbanor innebĂ€r ett problem för deras verksamhet. 

Centerpartiets förslag innebÀr omgÄende ÄtgÀrder för att underhÄllsskulden ska minska, med mÄlet om att den ska vara helt ÄtgÀrdad senast 2035 genom direkta satsningar pÄ svensk infrastruktur. Vi kallar det för ett Sverigelyft, dÀr vi genom att Àndra det finanspolitiska överskottsmÄlet till förmÄn för ett balansmÄl frigör resurser som investeras för att sÀkra svensk infrastruktur och konkurrenskraft för framtiden.

Det stĂ€rker Östergötlands och Sveriges ekonomi och tillvĂ€xt pĂ„ sikt samtidigt som det ser till att underhĂ„llsskulden för vĂ„ra jĂ€rnvĂ€gar och vĂ€gar inte vĂ€xer och lĂ€gger krokben för bĂ„de vanliga svenskar och företag som skapar jobb och vĂ€lstĂ„nd i landet. 

Regeringens lappkast om stambanorna Ă€r ett tydligt exempel pĂ„ hur vi inte kan göra framöver. Vi kan se hur det blev i grannregionen Jönköping, dĂ€r det byggdes en helt ny stadsdel intill den planerade jĂ€rnvĂ€gen – rĂ€lsen som regeringen sedan drog in. SĂ„ kan man inte bedriva en seriös infrastrukturpolitik. Infrastrukturen Ă€r den viktigaste satsningen vi gör för klimatet. Den Ă€r central för tillvĂ€xten i Östergötland och Sverige, och den Ă€r Ă€ven viktig för beredskapen och landets förmĂ„ga att försvara sig.

Centerpartiet agerar nÀr vi ser att Sverige stÄr still. Nu Àr det dags för regeringen att visa om de ocksÄ Àr redo att pÄ allvar tackla de utmaningar som svensk infrastruktur stÄr inför. LÄt oss inte uppleva fler försenade pendeltÄg!